Communicatieaanpak
Naast ons doorgedreven stakeholdermanagement is ook communicatie een van de belangrijke pijlers waarop de kracht van De Werkvennootschap steunt. Als we participatie willen aanmoedigen en ondersteunen, is het belangrijk dat er eerst gecommuniceerd wordt.
We geven alle projecten een eigen merkidentiteit, zodat we kunnen communiceren vanuit het project. Elk project heeft zo een eigen logo, website en huisstijl. De herkenbaarheid van de projecten stijgt hierdoor, zodat we efficiënter en duidelijker kunnen communiceren.
We zetten in op de nieuwe media en proberen mee te zijn met de laatste communicatieve trends naast de klassieke kanalen. Het belang van analoge communicatiemiddelen blijft – zelfs in dit digitaal tijdperk – erg groot. Daarom investeren we vaak in huis-aan-huisbedeelde communicatieacties, zoals een krant, folder, postkaart of bewonersbrief. In 2021 hebben we voor ‘Werken aan de Ring’ een brochure met de stand van zaken verspreid naar zo’n 450.000 postbussen. Ook voor Noord-Zuid Limburg verspreidden we een flyer naar 90.000 gezinnen.
Natuurlijk bleef door de coronacrisis het gebruik van digitale kanalen enorm belangrijk. De klassieke infoavond – waarvan we er in 2019 nog zo’n vijftig organiseerden – werd vervangen door livestreams en Q&A-video’s. In 2020 experimenteerden we hiermee, maar in 2021 werd dit een vast onderdeel van onze communicatiemix. Zo werden nieuwe video’s en digitale webinars voor elk project gemaakt en georganiseerd.
De digitale middelen bieden ook tal van voordelen ten opzichte van de klassieke infoavonden. Zo horen we regelmatig van aanwezigen dat ze in hun drukke agenda geen tijd hadden kunnen vinden om zich te verplaatsen naar een infoavond in een zaaltje, maar dat ze wel blij zijn dat er een digitaal alternatief is dat ze kunnen volgen en herbekijken wanneer ze willen. De digitale middelen zullen dus ook in ons arsenaal blijven zitten.