Missie en visie

Ter hoogte van de Slijpebrug kruisen de huidige wegen met het kanaal Plassendale Nieuwpoort.

Nu ligt er een beweegbare brug over het kanaal, die door De Vlaamse Waterweg wordt bediend vanop afstand (in Plassendale). De brug moet regelmatig open voor zowel pleziervaart als beroepsvaart. Daardoor staat het verkeer van en naar de kust er vaak stil, wachtend op de boten. Het project van de toeristische ontsluiting wil daar werk van maken. En ook van de problemen die Middelkerke ondervindt op het vlak van mobiliteit en verkeersleefbaarheid.

In de scopingnota staat: “De realisatie van een toeristische ontsluitingsweg in Middelkerke komt enerzijds vanuit de vraag om de kamstructuur langsheen de kust te vervolledigen (beleidsmatig) en anderzijds om een oplossing te bieden aan de problematiek inzake verkeersleefbaarheid van de Spermaliestraat (N325) in Middelkerke (verkeersplanologisch)”.

Daarom startten we met een provinciaal geïntegreerd planningsproces.

Samen met de betrokken partners werken we in het planteam aan een gedragen oplossing. In 2023 stellen we die oplossing voor aan een plenaire vergadering. Na de ‘voorlopige vaststelling’ onderwerpen we het plan ook aan een openbaar onderzoek.

Eind 2022 werd de studieopdracht gegund aan het consortium dat de expertise bundelt van Sweco, Zwart, Jansma, Delva en Billie Bonkers.

Terwijl het planproces loopt, bekijken we in de onderzoeksopdracht de randvoorwaarden en bereiden we het project verder financieel en technisch voor. Zo maken we ons klaar voor de uitvoering zodra alle procedures rond zijn.