Digitale expo betrekt omwonenden een hele maand

Digitale expo betrekt omwonenden een hele maand

Van 21 maart tot 25 april 2022 (een hele maand!) informeerden we omwonenden en betrokkenen in detail over onze plannen met het noordelijk deel van de Ring rond Brussel. Een stand van zaken van het geïntegreerd planproces waarbij we terugkoppelden over de verzamelde input. De ringcafés van eind 2021 konden door de coronapandemie niet plaatsvinden. Tegen de achtergrond van de langzaam uitdovende epidemie organiseerden we dus dit innovatief alternatief: een digitale expo waar alle stakeholders een maand lang, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7, onze toekomstscenario’s konden inkijken. Elk op hun eigen tempo met hun eigen computer. Tijdens interactieve webinars en individuele chatsessies gingen we in dialoog. De digitale expo mocht in totaal meer dan 21.000 bezoekers verwelkomen!

Klassieke infopanelen, heldere animaties en diepgravende videogesprekken

De digitale expo bestond uit meer dan tien afzonderlijke ruimtes. Elke ruimte vertelde het toekomstverhaal van een specifiek gebied langs de Ring. Om de link naar de fysieke infomarkten te behouden, kreeg de bezoeker de vertrouwde infopanelen te zien. Dankzij bijkomende animatiefilmpjes en videogesprekken waren we in staat om de vaak complexe materie helder over te brengen.

Dialoog met de bezoeker

Naast het aanbieden van content, wilden we ook de dialoog met de bezoeker alle kansen geven. Want net als bij een gewone infomarkt zijn de gesprekken met stakeholders zeer waardevol. We organiseerden daarom gedurende een dialoogweek tien thematische webinars waar ook vragen werden beantwoord. Daarnaast konden mensen ook een online gesprek met een expert boeken om hun individuele situatie te bespreken.

Uitgebreide campagne

Bij de start van de digitale expo riepen we mensen op deel te nemen via een campagne op onze socialmediakanalen, zowel organisch als via advertenties. Het volledige programma werd daarnaast bekendgemaakt met onze digitale nieuwsbrief en een bewonersfolder naar alle betrokkenen in de gemeenten rond het noordelijk deel van de Ring. Vlak voor de dialoogweek adverteerden we extra in gedrukte en audiovisuele media om zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Ook op bussen van De Lijn, strategisch gekozen op routes binnen de betrokken gemeentes, werd campagne gevoerd. De kanalen van de betrokken gemeentes werden eveneens ingezet.

AanpakBert Schols