Fietssnelweg Ronse-Oudenaarde

De streek van de Vlaamse Ardennen is al goed gekend bij wielertoeristen. Om de fietsreflex ook bij andere fietsers in en rond Ronse, Maarkedal en Oudenaarde aan te wakkeren, investeert Vlaanderen in een veilige en comfortabele fietssnelweg. De nieuwe verbinding verbindt Ronse en Oudenaarde via Maarkedal en volgt de spoorlijn zo veel mogelijk.

Wat en waarom?

De fietssnelweg bestaat uit twee fases.

• Fase 1 verbindt fietssnelweg F45 in Leupegem, via de Oudenaardeweg (N457) met de Weitstraat in Maarkedal.

• Fase 2 verbindt de Weitstraat met de Drieborrebeekstraat in Ronse.

Met de aanleg van een nieuwe fietssnelweg F428, tussen Ronse, Maarkedal en Oudenaarde, zorgen we ervoor dat inwoners van de Vlaamse Ardennen zich op een duurzame, vlotte en veilige manier kunnen verplaatsen.

• De fietssnelweg wordt 3 meter breed zodat twee fietsers gemakkelijk naast elkaar kunnen fietsen.

• Het hellingspercentage blijft beperkt tot 4%: we leggen een fietsbrug van 30 meter lang aan over de Marie Borrebeek en optimaliseren het maaiveld ter hoogte van Ter Poort.

• Fietsers op de fietssnelweg hebben overal voorrang, behalve ter hoogte van de beschermde kasseistrook Stationsberg en ter hoogte van de Oudenaardeweg.

Samen met de aanleg van de fietssnelweg worden er ingrepen gepland om erosie te vermijden. We zetten ook in op landschapsversterking en landschapsbeleving, onder andere ter hoogte van de Stationsberg.

Timing en fasering

De aanleg van de fietssnelweg zal in twee fases verlopen.

• Fase 1 - Verbinding tussen Oudenaardeweg (N457) en Weitstraat

• Het openbaar onderzoek liep van 7 oktober tot 5 november 2022.

• De aannemer die fase 1 aanlegt, werd eind 2022 gekozen.

• De werken starten in 2023.

• Fase 2 - Verbinding tussen Weitstraat en Drieborrebeekstraat

• De studie wordt opgestart na verder groen licht in 2023.