Missie en visie

Samen op zoek naar gedragen oplossingen

Rond Ronse kijkt naar verschillende uitdagingen in de streek en werkt aan een overkoepelende visie voor mobiliteit, infrastructuur, kwalitatieve stedelijke ruimte, landschap, natuur, bebossing, landbouw en erfgoed in de Vlaamse Ardennen rond Ronse.

Die uitdagingen gaan we niet alleen aan. Door de expertise van het studieteam en de ontwerpers te koppelen aan de terreinkennis van betrokkenen uit de streek, komen we tot de beste oplossingen. Zo krijgen we een zicht op de verschillende noden, wensen en bezorgdheden.

Vertrokken van wit blad

We focusten niet meteen op routes en oplossingen, maar zetten eerst een globale visie voor het project uit. We verkenden de kansen en noden van de Vlaamse Ardennen: op welke uitdagingen in de streek willen we een antwoord bieden? Ook formuleerden we breed gedragen ambities voor de hele streek en legden we randvoorwaarden vast. Een goede oplossing voor de verschillende uitdagingen moet aan diverse voorwaarden voldoen.

We focusten niet meteen op tracés en oplossingen, maar zetten eerst een globale visie voor het project uit. Zo verkenden we de kansen en noden van de Vlaamse Ardennen.
— Joos Dewulf, Technisch projectleider

De zoektocht naar een overkoepelende oplossing vertrok van een wit blad dat we gaandeweg invullen. Maar dat betekende niet dat het vele studiewerk van het vorige planproces zomaar in de prullenmand verdween. We analyseerden de vorige studies, leerden eruit en hielden rekening met evoluties in het beleid en op het terrein. Ook het uitzicht en de inrichting van een mogelijke oplossing werden opnieuw bestudeerd, zoals de weginrichting en de maximale snelheden.

Breed onderzoek

We gingen ook niet zomaar uit van het spoor dat in het vorige planproces naar voren werd geschoven. Er lagen een heel aantal sporen op tafel, in drie bandbreedtes: in het westen, centraal en in het oosten van het plangebied. Gedurende 2021 vielen al enkele van deze scenario’s af door hun onaanvaardbare impact op waardevolle natuur.

Het beste alternatief

Uit de verschillende onderzoeken die in 2021 werden gevoerd, kwam plusalternatief G4 als beste oplossing naar voren. 

De noord-zuidverbinding van plusalternatief G4 vertrekt aan de Rijksweg in Maarkedal en loopt via een geboorde tunnel van 2 kilometer onder de heuvelrug van de Vlaamse Ardennen door, tot aan de Kapellestraat in Ronse. Het tracé vervolgt zijn weg naar het zuiden, langs ’t Rosco en Pont West, en verder via de huidige N60 richting Wallonië. De oost-westverbinding start ter hoogte van deze aansluiting. De omleidingsweg loopt ten zuiden van de stad, via de Sint-Martensbeekvallei en verknoopt verder met de Elzeelsesteenweg en de Ninoofsesteenweg. 

Het plusalternatief G4 verbetert de mobiliteit in de regio doordat het lokaal en doorgaand verkeer maximaal van elkaar scheidt. Als gevolg daarvan neemt de reistijd van doorgaand verkeer af en rijdt er minder verkeer door de stad. Dat komt ook de leefbaarheid ten goede.