Het oostelijk deel van de Ring heringericht (GPP Oost)

In 2022 zetten we de volgende stappen in de procedure voor de herinrichting van het oostelijke deel van de Ring. Die omvat de vier belangrijke verkeersknopen: het Vierarmenknooppunt, het Leonardknooppunt, het Groenendaalknooppunt en het verkeerscomplex Jezus-Eik. Na de publieke raadpleging in het najaar van 2021 werden de inspraakreacties verwerkt in vier scopingnota’s, één voor elk knooppunt.

Tijdens de inspraakperiode werden er veel vragen gesteld over hoe we de omliggende gemeenten beter bereikbaar zullen maken met het openbaar vervoer. Samen met een betere en veilige infrastructuur voor fietsers, is de toegang tot het openbaar vervoer een van de doelstellingen die we willen waarmaken. Zo zijn heel wat fietssnelwegen en verbindingen over en onder de Ring nu al in uitvoering. Op die manier werken we aan aantrekkelijke alternatieven voor de auto.

Heel wat van de inspraakreacties en vragen toonden een grote bezorgdheid over het Zoniënwoud. Het Zoniënwoud is de belangrijkste groenpool in de ruime regio en bovendien beschermde natuur. In de plannen zoeken we naar oplossingen om de infrastructuur zo in te richten dat er juist ruimte aan het bos kan teruggegeven worden.

De inspraak heeft er ook toe geleid dat we voor de herinrichting van het verkeerscomplex Jezus-Eik een bijkomend alternatief bestuderen. Het resultaat van dat proces, en de processen voor de andere knooppunten, valt te lezen in de scopingnota’s die op werkenaandering.be terug te vinden zijn. Voor elk knooppunt is intussen ook het plan-milieueffectenrapport opgestart waarin de mogelijke impact van de verschillende alternatieven op het milieu wordt bestudeerd.

Met de resultaten van dat rapport kunnen we in 2023 aan de slag om de voorliggende alternatieven te evalueren. Uiteindelijk willen we voor elk knooppunt één alternatief overhouden. Dat zal dan de basis zijn voor de opmaak van de vier gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUPs).

De inspraak heeft ertoe geleid dat we voor de herinrichting van het verkeerscomplex Jezus-Eik een bijkomend alternatief bestuderen.
— Kaat Maes
AanpakBert Schols