Herinrichting van het noordelijke deel van de Ring

De voorgeschiedenis

Om de Ring opnieuw in te richten moet de bestemming van sommige gronden veranderen. Daarvoor is er een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) nodig. Dat GRUP krijgt vorm via een geïntegreerd planningsproces . In 2018 keurde de Vlaamse Regering de startnota goed en kreeg het GRUP stapsgewijs vorm. Heel wat alternatieven en varianten werden de voorbije jaren onderzocht. Die alternatieven kwamen onder meer tot stand op basis van inspraak en de samenwerking met talloze stakeholders. Ze werden beschreven in de eerste scopingnota en uitgebreid bestudeerd in een hele reeks effectbeoordelingen, zoals het milieueffectenrapport en de maatschappelijke kostenbatenanalyse.

Tijdens de publieke raadpleging in het voorjaar van 2021 legden we de resultaten en een aantal bijgestuurde alternatieven en varianten voor aan het brede publiek. In de maanden die volgden verwerkten we de inspraak die we ontvingen.

Processtappen in 2022

Hoe we die inspraak hebben verwerkt tot verder bijgestuurde en verfijnde alternatieven en varianten, vertelden we uitgebreid tijdens de digitale expo in het voorjaar van 2022. Daarna werkten we toe naar één combinatie van alternatieven en varianten die in de zomer aan de Vlaamse Regering werd voorgelegd. Die combinatie vormde de basis van de contouren van het voorontwerp-GRUP en het bijhorend grafisch plan.

In oktober legden we dit voorontwerp aan alle officiële adviesinstanties voor tijdens een plenaire vergadering. Al die adviezen zijn verwerkt in het ontwerp-GRUP dat intussen aan de Vlaamse Regering is voorgelegd. Na de voorlopige vaststellingen ervan organiseren we in 2023 een openbaar onderzoek over het ontwerp-GRUP en de resultaten van de effectbeoordelingen.

Waar willen we naartoe met de Ring?

Met de herinrichting van de Noordelijke Ring willen we de weginfrastructuur logischer en veiliger maken. Zo verbetert de doorstroming en halen we het sluipverkeer terug naar de Ring. Dat zal de woonkernen in de omgeving meer leefbaar maken.

Door meer ruimte te maken onder, boven en langs de Ring voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer verhogen we de multimodale bereikbaarheid van de regio.

De woonkernen en water- en groengebieden rond de Ring zijn versnipperd geraakt. Met groene en recreatieve verbindingen (zoals ecoducten en fietsers- en voetgangersbruggen) werken we barrières tussen woonkernen en natuurgebieden weg.

AanpakBert Schols