Mobicoaches helpen bedrijven

Vlot en veilig verkeer dragen we hoog in het vaandel, ook tijdens de werken aan de Ring. Daarom reiken we bedrijven in de buurt van de Ring de hand om hun medewerkers en bezoekers vlot tot bij hen te krijgen.

Bedrijven in het impactgebied van Werken aan de Ring kunnen terecht bij onze mobicoaches. Zij geven advies over de modal shift en helpen medewerkers van bedrijven om zich voortaan anders naar het werk te verplaatsen.

In 2019 en 2020 hebben de mobiliteitscoaches enkele grote werkgevers in de regio begeleid via een coachingstraject op maat. Op basis van een mobiliteitsanalyse en medewerkersbevraging werkten ze een actieplan uit. Voor de implementatie van dat plan konden de bedrijven ook een beroep doen op de mobicoaches.

In 2021 verlegden we de focus naar de opmaak van multimodale bereikbaarheidsfiches. Een bereikbaarheidsfiche geeft een overzicht van de bereikbaarheid van een bepaald bedrijf of bedrijvenzone met verschillende vervoersmodi. Hiermee kunnen bedrijven hun medewerkers en bezoekers informeren en aanmoedigen om duurzaam naar hun locatie te komen.

Een extra troef van de bereikbaarheidsfiches van Werken aan de Ring is dat ze actuele info bevatten van de verschillende werven in de omgeving. Zo kan een bedrijf gemakkelijk klanten, medewerkers en leveranciers informeren om bij veranderende omstandigheden toch de vlotste weg te vinden.

Op werkenaandering.be/bereikbaarheidsfiches kunnen bedrijven zonekaarten downloaden. Voor 27 zones is vandaag al een zonekaart beschikbaar, voornamelijk waar al grote werven aan de gang zijn zoals de H. Henneaulaan en de Medialaan. Wie wil, kan ook een bereikbaarheidsfiche op maat van het bedrijf aanvragen waarin dan ook de interne faciliteiten worden meegenomen. We maakten zo al 47 fiches op maat van 29 bedrijven.

Net als vorig jaar informeerden de mobicoaches via webinars de bedrijven en medewerkers over de werken en hoe ze een duurzame ‘modal shift’ kunnen maken. In totaal werden het voorbije jaar 9 webinars gegeven, goed voor 233 deelnemers.