Naar een beter fietsnetwerk

Met Werken aan de Ring zetten we volop in op veilige fietspaden en comfortabele fietsbruggen en -tunnels. Op die manier bieden we een goed alternatief voor de auto en verminderen we het aantal auto’s op de Ring.

In 2022 werkten we al heel wat fietssnelwegen af met een fietsers- en voetgangersbrug. Daarnaast startten ook een aantal werven op waarin een fietsers- en voetgangersbrug vervat zit

Fietssnelweg F3

HST-route

In 2022 opende fietssnelweg F3, langs de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Brussel, met een feestje op de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug. Die brug tussen Machelen en Zaventem gaat over de Ring rond Brussel. Ze wordt gretig gebruikt voor woon-werkverkeer en vrijetijdsfietstochten in het weekend.

Fietssnelweg F23

Kanaalroute Noord

Aan fietssnelweg F23 hebben we de afgelopen drie jaar goed doorgewerkt. Het grootste deel van het traject langs het kanaal in Vilvoorde is klaar. Je fietst er vlot langs het water, tussen het groen. In de industriezone op grondgebied Grimbergen, tussen de Fabrieksweg en de Industrieweg, leggen we in 2023 nog een tunnel aan van 450 meter lang. Zo vermijden fietsers het vele vrachtverkeer van Suez zonder conflicten.

Fietssnelweg F203

Brussel-Bertem langs de E40

Langs de E40 in Kraainem bouwden we in 2022 nog een stukje verder aan fietssnelweg F203. De Statieplaats en een deel van de Oudstrijderslaan werden heringericht met nieuwe fiets- en voetpaden, nieuwe rijstroken en nieuwe fietsenstallingen. In 2023 staat de aanleg van het deel van de fietssnelweg tussen de Dorpelstraat in Sterrebeek en Bertem op de planning.

Fietssnelweg F29

Brussel-Leuven

Het bestaande gedeelte van fietssnelweg F29, namelijk het bosfietspad tussen de Ring en de grens met het Brussels Gewest, voldeed niet aan de kwaliteit van een fietssnelweg. We legden het bosfietspad nu aan met een nieuwe befietsbare verharding. In 2023 bouwen we een nieuwe houten brug over het Vierarmenkruispunt. Die brug laat fietsers en voetgangers veilig oversteken. In de zomer van 2023 starten de werken om de fietssnelweg F29 richting Leuven te verlengen.

Fietssnelweg F205

langs de Terhulpsesteenweg

Langs de Terhulpsesteenweg in Hoeilaart, van de kruising met de Gravendreef tot de kruising met de Meutedreef, startten we in 2022 met de verlenging van fietssnelweg F205. We vervangen er de huidige weg door nieuwe rijstroken met daarnaast een breed, veilig en comfortabel fietspad.

Fietshelling Welriekendedreef

De werken aan de Welriekendedreef liepen vertraging op door onvoorziene moeilijkheden in de ondergrond. We herstelden de tunnel en bouwden de fietshellingen in 2022. Momenteel betonneren we de muren en de ondergrond van de hellingen en trappen. Daarna begint de afwerking met asfalt in de Sint-Jansbergdreef en de tunnel zelf. De opening van de fietshelling en -tunnel is voorzien voor maart 2023.

Langste fietsbrug van Vlaanderen over Leopold III-laan

In het najaar van 2022 gaven we het startschot voor de bouw van de langste fietsers- en voetgangersbrug van Vlaanderen, over de Leopold III-laan. Eind 2023 fiets je er vlot en veilig tussen Zaventem en Machelen.

Ecorecreaduct De Priorij

Pendelaars en toeristen zullen in de toekomst met het ecorecreaduct De Priorij van het station van Groenendaal over de Ring tot aan het Bosmuseum kunnen wandelen of fietsen. Die nieuwe brug maakt fietsen en wandelen veilig en aangenaam. De begroeiing op de brug vergroot het leefgebied van planten en kleine dieren. Ook zij steken straks de Ring veilig over.

Voor het toekomstige ecorecreaduct plaatsten we in 2022 de pijlers van de brug over de Ring.

De bouw van de brug zelf staat gepland voor 2023. Fietsers, voetgangers en dieren steken er veilig de Ring rond Brussel over. De brug is zo vormgegeven dat ze naadloos aansluit op de bestaande omgeving en dat het oversteken aanvoelt als een wandeling in de natuur.