Veilige wegen rond de Ring

Veiligere wegen, een betere doorstroming en een aangenamere omgeving voor mens en dier staan centraal binnen het programma ‘Werken aan de Ring’. Een aantal wegenwerken binnen het programma voeren we versneld uit, zoals aan de Medialaan, de Henneaulaan en de A8 in Halle. Die projecten verbeteren de situatie voor alle weggebruikers en zijn mooie voorbeelden van onze multimodale aanpak.

Verkeerscomplex Medialaan

Aan de Medialaan pakten we in 2022 de onoverzichtelijke en onveilige op- en afritten aan. In juni openden we het compactere kruispunt aan de op- en afritten, geregeld met een intelligente verkeersregeling. Door de banen voor (vracht)wagens compacter te maken, kwam er ruimte vrij voor groene verbindingen.

Op de vliegende fietsbruggen over de op- en afritten is het nog even wachten. Die worden in de loop van 2023 geplaatst. Fietsers en wandelaars steken er momenteel al veilig over via tijdelijke bruggen. In de toekomst sluit het Ringfietspad hier ook op aan.

Verkeerscomplex Hector Henneaulaan

Het verkeer op de brug van de Hector Henneaulaan over de R0 staat vaak stil. Fietsers en voetgangers durven de brug niet over te steken omdat de situatie onveilig is. Ook de bus staat mee in de file. Daar brengen we met de bouw van een nieuwe brug verandering in. Tegelijkertijd pakken we ook de bijhorende aansluitingen met de Ring aan. Met een betere bereikbaarheid voor bewoners, handelaars en bedrijven uit de buurt als resultaat.

De oude brug vervangen we door twee nieuwe bruggen, voor zowel auto’s, fietsers, voetgangers als fauna en flora. We voorzien een afgescheiden fiets- en voetpad, een vrije busbaan voor openbaar vervoer in beide richtingen, gescheiden rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een groenzone voor planten en dieren.

In 2022 plaatsten we een eerste nieuwe brug en braken we de oude af. In 2023 plaatsen we de tweede brug. Vanaf dan richten we de eerste brug in voor auto’s en de tweede, groenere brug voor voetgangers, fietsers en dieren.

Lees hier meer over de verkeerscomplexen.

A8-Halle

De kruispunten met verkeerslichten op de A8 in Halle zorgen elke dag voor gevaarlijke situaties en files tot op de Ring rond Brussel. Sinds juni 2022 zoeken én realiseren we een veilige, duurzame oplossing.

Er lopen al zo’n vijftien jaar onderzoeken voor de heraanleg van de A8. De plannen uit het verleden konden nooit worden uitgevoerd omdat ze te duur waren. Nu wordt een nieuwe studie uitgevoerd binnen de contouren die de Vlaamse Regering vastlegde:

·       Er komt een ondertunneling tussen de Halleweg en de Nijvelsesteenweg

·       Er wordt een oplossing gezocht voor de toegankelijkheid van de Rodenemwijk

De A8 is een belangrijke verkeersas in de omgeving. Een herinrichting zal voor wie er woont, werkt of passeert een invloed hebben. Daarom betrekken we voor de heraanleg zoveel mogelijk belanghebbenden. De stad Halle, bedrijven, scholen, lokale verenigingen en besturen uit de buurt en uiteraard buurtbewoners geven allemaal belangrijke input. Zo komen we tot een gedragen voorstel.

Sinds de start van het project in mei 2022 hebben ruim veertig overleggen plaatsgevonden. We zetten ook zeven collectieve sessies op, voor alles samen een honderdtal betrokkenen. De bedoeling van dat intensief overlegproces is omvde gedeelde ambities te kennen. Het lopende proces zoekt gemeenschappelijk gedragen oplossingsrichtingen voor de A8 waar de verschillende belanghebbenden mee hun schouders kunnen zetten.

Zowel werk- en stuurgroepen met de stad Halle (en AWV of MOW) als klankbordgroepen met mensen uit het professioneel werkveld en uit de buurt houden met regelmaat de vinger aan de pols.

Dankzij dat intens overlegproces beschikt het projectteam nu over concrete werkpunten om op korte termijn eerste werkscenario’s te bekomen. De regelmaat waarmee de belangengroepen worden geraadpleegd tijdens de studiefase zorgt voor transparantie in de communicatie en een constructieve samenwerking met de betrokkenen. Op basis van al die informatie zal er tegen april 2023 een startnota klaar zijn met een voorkeursscenario. In 2024 ronden we de studies af. In 2025 wordt een aannemer aangesteld. De uitvoering van de werken is voorzien vanaf 2026.

Meer info via a8-halle.be