Kwalitatief openbaar vervoer rond Brussel met Brabantnet

Brabantnet bestaat uit drie lijnen die een vlotte verbinding tussen de Noordrand en de hoofdstad garanderen. Die lijnen zijn de Ringtrambus, de Sneltram en de Luchthaventram. Met duidelijke vertrek- en aankomsttijden, vlotte verbindingen en comfortabele voertuigen vormt Brabantnet een ijzersterk alternatief voor de auto en de dagelijkse files.

De Ringtrambus

In de zomer van 2022 startte de grootste werf in Vilvoorde in het kader van de Ringtrambus, namelijk de heraanleg van het Heldenplein. Dat plein krijgt twee kruispunten met verkeerslichten, veilige oversteken voor voetgangers en fietsers en een nieuwe halteplaats voor de Ringtrambus. We begonnen de werken aan de zuidzijde van het Heldenplein. In het voorjaar van 2023 wisselt de werf naar de noordzijde. Ondertussen werd ook de Stationlei afgewerkt. Maar tot het Heldenplein klaar is, kunnen de vrije busbanen nog niet gebruikt worden.

Op verschillende plaatsen in Koningslo in Vilvoorde werken we aan vrije busbanen voor de Ringtrambus. In 2022 werkten we de Meeuwenlaan en de Woluwelaan (tussen Vilvoordelaan en Kerklaan) af. De vrije busbanen geven de bus een vlotte doorgang. De straten kregen ook een nieuwe asfaltlaag en nieuwe halteplaatsen voor de Ringtrambus. Daarnaast kreeg de Woluwelaan vrije busbanen met een lichtregeling die de Ringtrambus voorrang geeft op de auto’s.

De werken in de Vlierkensstraat eindigen in februari 2023.

En in welke fase zitten de Sneltram en de Luchthaventram?

In 2022 werkten we ook verder aan de Sneltram langs de A12, en de Luchthaventram tussen Brussels Airport en Brussel-Noord.

Voor de sneltram vragen we de omgevingsvergunning aan eind 2023. Voor de Luchthaventram gebeurde de aanvraag voor omgevingsvergunning in januari 2023.

Lees hier meer over de projecten voor openbaar vervoer